fredag 5 mars 2010

Rutan

Idag har vi varit iväg och tränat lydnad med Susanne, Blossa och Zoya. Så roligt att få träna igen, och med så trevligt sällskap blir det bara bättre :)

Vi körde igenom de flesta moment och Nelmi var på hugget. Hon låg faktiskt fint under platsliggningen. Eller ja, ivartfall första gången. Andra omgången så hade jag dragit upp henne lite i aktivitetsnivå, och då låg hon inte alls lika stabilt. Höjde huvudet och reste sig en gång.

Sedan testa vi rutan för första gången. Vi hade bara gjort en kort introduktion på lydnadslektionen. Jag har valt att shejpa in rutan, dvs klicka för när Nelmi söker upp rutan och belöna i mitten. Men Nelmi är en kreativ själ. Att bara gå in i rutan var för enkelt. Så hon kom själv på att det jag nog ville var att hon skulle ställa sig på tre ben med en kon rakt under sig. Ja, det måste vara det matte vill! *skratt* Det spelade ingen roll att jag inte klickade utan istället lockade bort henne. Hon gick direkt tillbaka och ställde sig fint på tre ben och väntade på sitt klick.

Så jag fick tänka om... Gick och hämtade min anteckningsbok och la den i mitten av rutan. Problemet är att Nelmi gärna nosduttar istället för att använda tassen, vilket jag inte vill i denna övning. Men vid första försöket så gick Nelmi in i rutan och ställde tassen på boken. Yes! Vi fick många fina repetitioner och kunde öka avståndet till rutan med någon meter. Så nu har jag helt enkelt övergått till target-träning istället. :)

Ett mycket bra träningspass. kan vi bara få till platsliggningen så kan vi prova tävling igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar