söndag 25 april 2010

Harjakt & besök

Hmmm... jag har nu många icke publicerade inlägg i listam. Jag börjar skriva men kommer aldrig till avslut.

Här händer en hel del. Förra helgen var vi på Öland. Hade en underbar helg i goda vänners lag. Perfekt tajming att få lite miljöombyte för min del, precis vad jag behövde.

Vill berätta en liten händelse. På lördags kvällen gick jag och Martin en liten promenad efter middagen. Tilly och Nitin fick gå i koppel eftersom Tilly bara vände rumpan mot Nitin hela tiden. Det började skymma och det blåste rejält. Nelmi hade så mycket spring i benen så jag bestämde mig för att låta henne göra sig av med lite energi.

Vi gick på en grusväg som kantades av stenmurar, innanför fanns stora kvadratiska fält. Och på vissa ställen fanns öppningar till fälten. Nelmi skuttar fram och tillbaka på vägen. Sedan viker hon av in på ett av fälten. Hon hinner en 100 meter in då jag upptäcker att det sitter 4 harar på fältet. Och hon är nästan framme vid dem. Så jag gör inkallningssiganl och Nelmi viker av på en fin båge för att komma tillbaka till mig.

Men sekunden efter ser jag att en av hararna gjort samma sak och de båda har ökat farten rejält. De är på väg rakt mot oss. 2 meter innan haren springer rakt in i mig så ser jag hur den spärrar upp ögonen och kastar sig åt höger. In på nästa fält, på andra sidan vägen. Efter följer Nelmi och jag hör hur hon gnyr när hon rusar förbi mig.

Det enda jag kan göra är att skrika "Nelmi" och jag hör hur min röst går upp i falsett. Jag får fullständigt panik. Jag inser att Nelmi är så inne i sin jakt så hon lär inte stanna. Hon är på okända marker, det börjar bli mörkt och blåsten gör att det blir omöjligt för henne att spåra sig tillbaka till mig. Allt det här hinner jag tänka på en sekund. Konstigt att jag inte gjorde det innan jag släppte henne... så jag hinner även bli förbannad på mig själv. Men Nelmi tvärstannar när hon hör mig skrika på henne och vänder om! Min duktiga, underbara Nelmi!! Jag var som en godisautomat hela hemvägen :D!

Både Tilly och Nelmi löper så det blev ingen tävling i Nybro förra helgen, och ingen i Kungälv denna helg. Lite tråkigt då det inte är så mycket tävlingar att välja på nu under våren. Men vi har haft 2 agilitylektioner som har gått kanon! Det känns som att hel del lossnat för min del, bättre handling och framför allt bättre tajming.

Nu helgen var Maggan och Wilda på besök. Vi hade lektion ifredags och igår följde jag med till Kungälv som sällskap när de tävlade. Vi har haft en mysig helg med massa långa härliga skogspromenader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar