måndag 5 april 2010

Skön påskledighet

Våren kom med påsken. Underbart! Vem hade trott det för ett par veckor sedan när snödrivorna var gigantiska. Här hemma har vi bara tagit ledigt och gjort det vi tycker mest om; strosat i skogen på långpromenader, tränat och röjt i trädgården.

I fredags åkte vi ut till Vinna Hundcenter och tränade lydnad. Det var ett glatt gäng som hade samlats. Jag och Nelmi fick tillfälle att träna på att gå under kommendering. Det gick inget vidare, jag blev allt för fokuserad på komenderingen och Nelmi undrade vad jag höll på med. Så det behöver jag allt träna mer på. Så fort vi körde själva så gick det mycket bättre. Jag tränade mycket på att lägga Nelmi i pauser och lämna henne en bit. Jag tog tom tillfället i akt att interagera med Vinna som kom fram till mig. Nelmi låg fint kvar. Så stora framsteg!

I lördags tränade vi rutan hemma i trädgården. Äntligen har jag tillgång till trädgården igen. Men det är mycket blött. Passet blev riktigt bra och vi kunde avancera Jag ökade avståndet, la på att kasta leksak till henne och la på kommando "kör".

Igår var det dags för agilityträning. Nelmi var duktigt och låg fint och lugnt med avstånd från mig medans de andra körde. Väntade på sin tur. Hon börjar förstå det här med tålamod. Men på slutet vart det för mycket för henne, hon börja gnälla lite och stack efter en kastad leksak. Hmmm, mitt fel, jag pressa henne lite för mycket.

Det märks att jag är ringrostig i handlingen. Och Nelmi slarva en del och börja riva. Men jag tror faktiskt att jag fick henne att förstå, jag belönade inte när hon slarva. Och berömde henne mycket när hon fokuserade och inte rev.

Ja imorgon är det dags för jobbet igen. Hade lätt kunnat vara ledig ett tag till. Trädgården behöver ett par dagars arbete. Men fick börjat i vart fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar