tisdag 11 maj 2010

Agilitylektion

Igår var det dags för agilitylektion. Det blev bara jag och Nelmi, så vi fick jobba hårt :-)

På schemat stod dubbelbox. Perfekt träning för oss. Jag fick träna på min tajming och bra vägar. Sammanfattningsvis kan jag säga att det var en aha-upplevelse för mig. På filmen ser ni hela kombinationen i 3 repetitioner; det första omgången, och de 2 sista. Däremellan tränade vi delar av kombinationen.



Handlingen förändrades efter coaching från Emelie;
- Såg till att vara lite innan hinder 3 för att bättre kunna svänga henne mot 4
- Gör ett blindbyte efter tunnel (8) istället för bakombyte.

Detta gav fina resultat! Men jag måste säga att jag hade svårt för blindbytet först. Det ville gärna bli ett FB. Jag ville gärna lägga till ett FB vid den tajta svängen oxå. Men i sista omgången hinner jag ändra mig i sista sekunden (utan att störa Nelmi).

I andra omgången river Nelmi flera hinder. Emelie sa att så länge jag pratar med henne innan hindrena så går hon fint, men att hon lätt stressar upp sig när jag ligger på henne över hindrena. Så fort hon blir lite uppstressad så börjar hon slarva. Så vi bestämde oss att bryta henne så fort hon rev nästa gång. Så i sista klippet är jag inställd på att bryta henne. Därför fokuserar jag på varje hinder, för att snabbt kunna agera. Vad händer? Jo, inte en rivning! Man ser på klippet att jag är mycket lugnare i mina rörelser. Så när jag fokuserar på varje hinder, inte stressar upp mig för hur jag ska ta mig till nästa hinder så går Nelmi som en klocka!
Japp, ytterligare en polett trilla ner ;-)

Sedan träna vi på ett nytt sätt att lära in kontaktfältet på A-hindret som jag gilla riktigt mycket! Men det får jag skriva om en annan gång... för nu går ögonen snart igen på mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar