tisdag 25 maj 2010

Agilitytävling i Aneby

I söndags var vi i Småland och tävla. Riktigare sagt i Aneby. Jag visste ingen som skulle dit så jag hade bestämt att Tilly skulle vara hemma hos mamma. Att ha med 2 hundar när det förväntas regna, har inget tält och bara en bur (Tilly har gjort sönder den nyinköpta buren *suck*) är ingen hit. Nu regna det inte, eller ja det kom en skur som varade i 5-10 minuter. Dessutom så följde Anna med oss. Tack Anna, det var så mysigt att ha sällskap av dig och Eroz!

Väl på plats så visa det sig att det var fler kompisar som skulle tävla; Lotta med Poppy, Anna med Bilbo och Emilia med Wille.

Jag hade en känsla av att denna gång skulle vi få till ett lopp utan disk. Men... nej. Det gick inte. Men det var nära. Och jag är framförallt sååå nöjd med Agilityloppet. Det var en helt annan känsla i kroppen än när vi normalt kör. Det kändes samlat och lugnt Jag gick in för att tänka hinder för hinder. Förrutom att Nelmi river i starten så är första halvan av loppet bra. Lite stolt över hur fint vi fixar snurrarna i tunnlarna. Men så håller jag på att krocka med Nelmi när hon kommer ur tunneln. Det räcker för att jag ska komma ur position och inte hinna göra mitt tänkta byte. Men lyckas rädda situationen och får henne att ta rätt hinder. Men återigen är jag i fel position, och nu lyckas jag inte alls stoppa Nelmi som fortsätter mot tunneln. Disk! Resten av loppet är också bra, Nelmi tar alla kontaktfält fint.



När det är dags för Hoppklassen är jag rätt seg, Och Nelmi verkade vara off hon med. När ekipaget före oss är inne på banan så verkar Nelmi vara helt i sin egen värld. Hmmm... Men när jag går och sätter henne i starten så hör jag det välbekanta tjutet som visar att hon är absolut på! Starten blir inte alls vad jag tänkt mig. Jag är inte tillräckligt tydlig efter första tunneln så svängen blir stor till nästa tunnel. Sedan händer något som jag varit tvungen att titta på ett par gånger på filmen för att se. Jag ser att Nelmi styr upp mot hopphindret, jag tror att hon har fäst på det. Så jag gör mitt byte, varvid Nelmi svänger. Disk! Borde kanske lagt upp det på något annat sätt, men vet faktiskt inte hur... ? Resten av loppet går fint. Jag är nöjd med mitt bakombyte vid slalomen. Jag misstänkte att Nelmi skulle riva hopphindret efter säcken, det var mycket tajt. Inte hennes starka sida. Resten av loppet fixar vi bra.




Även om jag hade hoppas att denna gång bryta mönstret med diskningar så är jag nöjd. Dessutom så uppförde Nelmi sig exemplariskt under dagen. Hon låg med öppen bur nästan hela dagen. Helt avslappnad och sov t.o.m. Min fina lilla splat!

1 kommentar:

  1. Tack för att jag fick följa med. Det var jättekul att komma ut i agilityvärlden igen :) Tycker du var jätteduktig och ni kämpade på bra båda två och lopp utan disk kommer!
    Avilas ben är väl inget vidare. Ska ner till Gbg idag då det antagligen är ett ledband som är av :( Men men...får se vad veterinärerna säger. Har du funderat mer på Halmstad förresten??
    Kramisar

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar