fredag 10 september 2010

Lyckat lydnadspass och ett tips

Fredag och äntligen helg! Liggandes i soffan med 2 tjejer på vardera sida, tittandes på Idol. Livet kan inte bli så mycket bättre. Jo, kanske tända en brasa också, ännu mer mysfaktor.

Veckan har mest bestått av jobb. Men vi tränade agility i onsdags med Linda & Bianca och Mikaela & Gnistra. Nelmi gick fint, fina slalomingångar och inga rivningar. Men lite tendenser att köra sitt eget race dock. Hon stressar upp sig lätt och hon har så mycket energi just nu. Så det gäller att jag ligger på henne som bara den, vilket jag har lite svårt för. För jag får absolut inte ligga på henne över hindrena, för då river hon lätt. Ingen enkel match för mig, som redan innan har problem med tajming. ;)

Igår var vi först ute och gick 5 km (Nelmi springer minst det dubbla). Men Nelmi var fortfarande full av energi när vi kom hem. När hon förstod att jag tog fram klickern så stod hon och hoppa på stället. Vi gick ut och körde lite lydnad. Tillslut blev jag full i skratt. Nelmi brukar ju älska att leka med sina leksaker, och visst, hon sprang och hämtade den och kastade den sedan på mig. Hon tyckte det var roligare att träna än att belönas. Vilket pass vi fick! Sådan intensitet! Alla moment satt som en smäck. Läggandet under gång funkade, hon kastade sig ner. Sist var det ju som en sengångare som la sig. Även platsliggningen funkade. det var skymning men Nelmi låg fint i 1 min och 50sek, sedan såg jag att hon började bli orolig, så jag bröt innan hon reste sig.

Ja, just det. Vi har kört platsliggning med Bianca, Gnistra och Tilly de sista 2 gångerna vi tränat agility. Och Nelmi ligger fint. Vi kör lite kortare avstånd, ca 10 m och de ligger 1,5 min. Men det går framåt!! Det syns att Nelmi blir säkrare och säkrare.

Nu till ett tips!
Fodret jag använder har en zip-it funktion på säcken (eller vad det heter) så att man kan stänga den, så att säga :) Men de sista gångerna så har den gått sönder vilket har gjort att när jag kommit till slutet av säcken så har inte fodret luktat helt ok. Hundfoder är fett, och fett härsknar i kontakt med syre. Men så hitta jag den här foderbehållaren på Jordnära.

Snygg och mycket praktisk! Det fiffiga är att på ovansidan är det en mindre lock och den har hjul. Kan varmt rekommenderas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar