lördag 11 september 2010

Problemet löst?

Kan bara konstatera att problemen på agiltybanan är... inga
Utan det handlar helt enkelt om mitt huvud.

Jag har funderat och funderat på varför det gått så dåligt de 2 sista tävlingarna. För inget har fungerat, kontakten mellan mig och Nelmi har varit noll. Jag har spekulerat om Nelmi kanske ska in i löp, så kanske det ifs är. Men det stämmer inte. För så fin kontakt vi har haft tex i lydnadsträningen. Och agilityträningarna har gått bra.

Så jag kom till slut fram till att det enbart handlar om mig. Jag har för det första inte jobbat tillräckligt under loppen. När Nelmi kommer farandes som en kanonkula har jag slutat jobba. Jag har försökt lugna henne istället för att styra henne. Helt fel taktik som bara gör Nelmi mer frustrerad

För det andra, som nog har varit det största felet, så har jag inte trott på oss. Kalla det nerver, prestationsångest. Men om man går in på planen och tror att det ska gå åt skogen så är det inte så konstigt om det gör det. Jag borde verkligen veta bättre... Men lätt att säga, något helt annat att göra.

Så igår kväll bestämde jag mig för att tävla idag. Mitt mål vara att gå in på planen med rätt attityd, "Vi kan det här" istället för "Den där svängen klarar vi aldrig". Jag ville att vi skulle ha en fin kontakt på planen, vi skulle vara ett team. Allt annat kvittade.

Vi lyckades uppnå detta... och lite till! :D

Första loppet var Agility


Jag är sååå nöjd med detta lopp. Lite synd att vi får 10 fel på kontaktfälten. Det resulterade i vart fall i en 6:e plats. Mest nöjd är jag med farten. Vi sprang på 27 sekunder, referenstiden var 48 sekunder. Ettan hade 29 sekunder och 5 fel. Den bästa tiden efter det var på 37 sekunder.

Sedan var det dags för Hoppklassen


Ja, man kan säga att jag tappade fokus vid tunneln :D Och jag hann inte riktigt återta den under loppet. Men det var ett lärorikt lopp! För trots att Nelmi håller på att ta fel hinder flera gånger så ger jag inte upp. Jag fortsätter jobba och Nelmi blir då inte frustrerad, hon lyssnar! Trots detta får vi den näst bästa tiden i hela klassen! Dock blev konsekvensen 2 rivningar, 10 fel. men vi slutade 7:a. Helt ok!

Jag är mycket nöjd med dagen! Jag uppfyllde min målsättning... och lite till. Bonus var att domaren kom fram i pausen och sa "Vad duktiga ni är" Det värmde! Och var mycket välbehövligt ;)

2 kommentarer:

  1. Ååå det ser bra ut Annelie. Agilityloppet är riktigt snyggt och där känns tempot något lägre och då klaffar det perfekt! Bara jobba vidare och sudda ut dåliga lopp och ladda inför varje lopp som det vore ert första lopp och er chans igen. Kommer snart ge utdelning!! Tack för en trevlig och mysig dag!

    SvaraRadera
  2. ÅH va GLAD jag blev när jag läste ditt inlägg..va roligt att det gick så bra på tävlingen idag=) det är ni verkligen värda..synd att inte jag va där och kunde heja på er;) men verkligen grattis till att det gick så bra idag gumman!!kram sarah

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar