onsdag 12 juni 2013

En egen träningsplan

Det är en djungel idag, det som ska bli min nya träningsplan!

Förra hösten var jag så trött på att jag är tvungen att köra 2 mil till närmsta agilityplan. Enkel väg. Det är tungt att köra så långt när man är vill träna efter jobbet. Det blir att träningspasset inte blir av lika ofta och då istället blir längre. Precis tvärtom mot jag vill ha det. Hellre kortare pass och lite oftare. Extra viktigt så jag framöver kommer att ha en unghund att träna. Tänk om man ändå hade en egen träningsplan...

Sedan damp det ner ett brev från kommunen i brevlådan. Jag är tvungen att göra om mitt avlopp. Nej! Tänkte jag till en början. Jag hade hellre lagt de pengarna på tex ett nytt kök. Men jag gillar att vända på saker. Kanske detta var ett riktigt bra besked!?

För om jag ska anlägga ett nytt avlopp med infiltrationsbädd, ja då måsta jag gräva på baksidan. Och om jag ändå är igång med det, varför då inte anlägga en fin gräsplan!! Idag är baksidan helt igen växt med sly, det är som en djungel. En gång i tiden har det nog varit åkermark. Men det är längesedan.

Jag började snabbt drömma om hur jag ville ha det. Men lika snabbt insåg jag att det fanns vissa hinder. Att anlägga en gräsplan skulle betyda ytterligare 1000m2 att klippa. Jag som knappt hinner med min gräsmatta idag. Och ett annat problem var att min åkgräsklippare lämnade in förra sommaren. Att klippa så stora ytor med min Klippo skulle betyda att jag skulle få klippa gräs mer än vad skulle få träna :) En robot tänkte jag! Tänk om man hade en gräsklipparrobot. Då skulle jag ha en gräsmatta som en golfgreen utan att lyfta ett finger. Men de kostar ju lite...

Jag började räkna lite och insåg att det nog får bli en dröm. För förutom att anlägga avloppet, köpa robotgräsklippare så ska en agilitypark inhandlas. Och det kostar... mycket. Och sedan vill jag ha belysning på planen, och en bod att förvara hindrena och... Äsch! Det går inte...

Men under vintern har jag inte kunnat släppa tanken. Det ska nog gå! Man behöver inte en hel bana för att köra grunderna i agility. Med 8-10 hopphinder, en lång tunnel och slalom kommer man långt. Lite händig är jag, så hindrena kan jag snickra ihop själv. Så då återstår att köpa tunnel och slalom. Överkomligt, resonerade jag med mig själv. Så kom jag på att den gamla jordkällaren använder jag inte, den kan vara bod för hindrena. Och just det! Jag har ju dragit ut el dit. Belysning ska nog ordna sig.

Sedan har allt bara löst sig! Grannen är grävare och hjälper mig med avloppet. Han tror att det inte ska vara några problem att anlägga en relativt plan gräsmatta. Sedan kom pappa hem till mig för ett par veckor sedan med Bertil. En robotgräsklippare som klipper 4000m2!! Bästa, bästa pappa! När jag berättade för Lisa om mina planer så sa hon att hon hade en balansbom och en gunga som jag kan låna! Hon har köpt nya till hundskolan och de gamla bara ligger. Det är ju för bra för att vara sant!

Under vintern har jag tagit ner ett tiotal träd och under våren eldat ris som bara den. Idag har jag stått uppfirad i en grävskopa och kapat grenar så att grävmaskinen kommer fram. Lite tungt i armarna nu på kvällen (och efter ett träningspass dessutom) Och imorgon bitti kommer en dam från kommunen och kontrollerar när vi provgräver för avloppet. Nu är det på gång! Mycket arbete kvarstår och troligen hinner jag knappt ta planen i bruk innan vintern kommer. Men jag kommer ha en egen träningsplan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar