söndag 4 augusti 2013

Badkruka & Trampolin

Nelmi badar i vår sjö hemmavid.
Sådana här dagar är det underbart att ha en sjö nära så att hundarna kan få svalka sig. Nåja, hunden. För det är bara Nelmi som mer än gärna hoppar i plurret. Tilly däremot är en riktig badkruka, även om jag faktiskt fått henne att ta en simtur i sommar. Men jag kan förstå henne. Hon har så tjock päls och det tar evigheter innan hon torkar. Goy tycker att vatten är spännande men vågar inte hoppa i. Vet inte om det kan vara för att han råka ramla i sjön när han var 9 veckor. Men i och för sig var Nelmi likadan när hon var liten.

Jag har en liten sjö bara 300 meter hemifrån. Enda stället att bada på är på grannens tomt och jag har fått tillåtelse att bada hundarna där. Vattnet är helt ok men botten är rätt dyig. Det är ganska grunt men hundarna måste hoppa i och då är det i knähöjd på mig. Lite för djupt för att Goy ska våga. Därför vore det bra om jag kunde hitta ett bättre och grundare ställe.

Goy står på stranden och vill så gärna gå i.

Jag bor 2 km från sjön Anten, en mycket större sjö skulle man kunna säga :) Problemet är bara att hundar inte är välkomna på badplatserna. Men så kom jag att tänka på att det finns en liten långgrund strand som ingen badar på. Så ikväll gjorde jag ett försök. Jag hade en spårlina så att jag själv kunde gå i vattnet och låta Goy vara kvar på stranden. Vägen ligger mycket nära så jag vågade inte ha honom lös. Han fick ha på sig flytväst ifall han skulle våga sig i. Jag hade det på Nelmi och det gjorde henne mycket tryggare.

Så till slut kom han i!
 Goy stod länge och väl på stranden, han gnällde och skällde om vartannat och ville så gärna gå i. Jag och Nelmi vadade runt i godan ro. Precis när jag tänkte att det räckte för den här gången så tar Goy ett språng och rusar ut till oss! Men lika snabbt vänder han om och rusar in igen. Sedan höll han på så, fram och tillbaka, smågnällandes hela tiden.

Full fart! Lite svårt att fota och hålla spårlina samtidigt utan att drutta omkull. Därav mitt finger ivägen.
Observera tuppen! :)
Skräckblandad förtjusning är nog det bästa ordet att beskriva hans tillstånd:) Tillslut fick jag honom att lugna sig lite och stå still i vattnet. När vi skulle gå så fick jag knappt med mig honom! :) Detta gör vi om imorgon, snart ska han nog våga sig lite längre ut.




Var bara tvungen att ta kort på denna skylt. Det är nämligen så att vår lilla by med runt 150 invånare har denna vecka 3700 scouter på besök! Jag åkte förbi scoutlägret Trampolin förut idag och det var en upplevelse. De ha byggt upp en hel by precis vid min väninnas hus. De har förstärkt mobilnätet under de 9 dagar som de är här. De har tom inrättat en egen badplats för dem, därav skylten då de måste korsa vägen. Det var en jämn ström mitt på dagen när jag åkte förbi och de hade speciella vakter som stoppade de gående så att trafiken kommer förbi. Tror jag ska åka ner och besöka lägret någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar