onsdag 7 augusti 2013

Höstens utmaning

Jag är så glad!!
Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan att jag och Goy ska gå en helgkurs för Eva Bodfält i slutet av augusti. Och att Eva är en instruktör som jag så gärna vill gå för.

Detta fick mig att fundera på vilka andra instruktörer som finns på min önsklista. På absolut första plats är Silvia Trkman. Silvia har vunnit VM i agility flera gånger och är känd för att ha uppfunnit running contacts. Men i mina ögon är hon framförallt en fantastiskt klickertränare och de tricks hon lär sina hundar är helt otroliga. I många år har jag surfat in på hennes hemsida eller YouTube kanal för att hämta inspiration och motivation.

Problemet är bara att Silvia bor i Slovenien jag så möjligheten att gå kurs för henne är inte så stor. I och för sig så är hon i Sverige ibland och tydligen så har hon varit här nu under sommaren. Men hon har distanskurser via nätet. Jag har spanat in en puppy/trick kurs som hade varit så rolig att få gå. Varannan vecka under 3 månader får man en ny lektion med övningar/trick som du ska lära in. Du filmar sedan hur det går och laddar upp det på nätet. Silvia ger sedan feedback på träningen. Men vad som också är bra är att man har kurskamrater. Du kan följa deras träning och ställa frågor till dem och ta del av deras feedback från Silvia.

Så jag hade bestämt mig, denna kurs måste jag gå!
Registreringen öppnades igår och i helgen hade jag fixat ett Paypal konto så att jag skulle kunna betala.  Det var bara det att jag hade möte igår förmiddag så jag var nervös att det inte skulle finnas någon plats kvar när jag väl kunde skicka min anmälan runt lunch. Men jag kom med! Så kul! Kursen börjar den 26 augusti men redan nu är det full aktivitet i "klassrummet" Alla som kommit med på kursen lägger in presentationer. Det är verkligen personer från hela världen och många har BC.

Anledningen till att jag tror på denna kurs för mig och Goy är att:
1. Trickträning är på skoj! Genom att börja med denna form av träning så lär du hunden att lära sig. Det gör inget om det blir fel, det är tex inget lydnadsmoment som det finns precision i hur utförandet ska se ut.

2. Genom trickträning får hunden en bättre kroppskontroll. Väldigt viktigt för en framtida agilitykarriär. Men även vallningen, förmodar jag, där hunden gör mycket snabba vändningar i fart.

3. Jag gillar struktur i min träning och tydliga mål. Men jag vet att när det snart börjar mörkna ute och hösten kommer så dalar motivationen hos mig. Och det är nu Goy börjar mogna och det är viktigt med kontinuerlig träning. Så hela idén med att jag får en 2 veckors uppgift och att jag sedan lägger upp träningen själv tilltalar mig. Inte behöva stressa iväg till en kurs efter jobbet och inte behöva komma på själv nya trick att träna på.  Det här passar mig perfekt!  Hoppas jag :)

Avslutar med tre år gamla klipp på trickträning med Tilly & Nelmi :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar