söndag 8 september 2013

Första besöket i fårhagen


Tyvärr fick jag inte fotat i fårhagen. Det blir istället en bild från ett par helger sedan då Goy var min assistens på en modefotografering för Ullabutta
I torsdags kväll packade vi fika och drog till fårhagen för första gången, jag och Goy. Jag har fått möjlighet att vara med som observatör på en vallningskurs. Detta är hos Lotta Axelsson i Gräfnäs, inte långt hemifrån oss. (Om jag tar båten så är det bara rakt över sjön, men med bil måste jag köra runt). Vilket välkomnande jag fick! Och vad mycket jag lärde mig!!

Jag har inte bråttom att komma ut i hagen med Goy, utan vill skynda långsamt. Men jag är övertygad om att Goy kommer lära sig valla minst dubbelt så fort som sin matte.  Så nu under hösten kommer jag att sitta och titta på när andra vallar och vara en sådan där frågvis en. :)

Visst har jag sett på när andra vallar förut, men helt ärligt har jag inte förstått riktigt vad som händer. Jag har sett en hund som springer fram och tillbaka på olika kommando, men mer än så har jag inte kunnat se. Men när jag var uppe hos Goys uppfödare så fick jag en förklaring om vad de är som händer där inne i hagen, om hur förare och hund arbetar enligt en klocka. Hur de arbetar i balans till varandra. Hur fåren har drag mot olika platser och hur hunden trycker fåren från draget. Tack Dan och Paula för den pedagogiska genomgången! För när jag satt i fårhagen kunde jag helt plötsligt se vad som hände, jag såg samspelet, jag såg förarens olika signaler och hur de inverkade på hunden och därmed fåren. Så coolt!

Kursdeltagarna fick först driva en ganska stor flock i en cirkel runt en fålla med en mindre flock. Det var spännande att se hur de olika hundarna arbetade. Lotta var super och förklarade hela tiden vad som hände, vad varje ekipage hade för styrkor och svagheter. Därefter tog de ut en mindre flock och fick träna på fösning.

Goy satt hos mig hela tiden och han tittade nyfiket på. Sedan föreslog Lotta att vi hälsa på fåren lite närmare. Jag gick runt fållan och Goy hängde på. Men han hade upptäckt vilken delikatess fårskit är! Så han hade hela sin uppmärksamhet på att hitta mer fårskit, han såg inte ens fåren. Så Lotta föreslog att jag skulle klättra in i fållan. Sagt och gjort, jag knödde in mig i mitten av alla får. Goys min var obetalbar! Han börja skälla, precis som han försökte säga "Men matte, akta dig! Gå ut därifrån nu!" :D Då tittade en tacka på honom och Goy började springa runt, runt fållan. När han stannade upp så var det en annan tacka som slängde ett öga på honom, samma sak igen, Goy sprang runt, runt fållan. Sedan tyckte vi att det räckte för denna gång. Ska bli spännande att se hur han reagerar nästa vecka. Då ska vi besöka en kurs med lite mer erfarna ekipage, alla är redan godkända vallhundar. Ska bli skoj! För det här gav mersmak!

1 kommentar:

  1. Det låter som ni hade en trevlig dag i fårhagen och superbra att du har så goda kontakter i "vallhundsvärlden". Perfekt att Goy har börjat få bekanta sig med får redan nu, det blir ju mer och mer hund ju äldre de blir. Det kommer att bli så skoj att få följa er när ni tillsammans upptäcker vallningens värld...
    STORT lycka till!

    Kramar från oss på Gårdsbacken

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar