onsdag 4 september 2013

Utmaningar i storstaden

Det var skoj att vara på äventyr med matte
I helgen var jag och Goy i vår vackra huvudstad. Vi gick en kurs för Eva Bodfält som hette "Sikta mot stjärnorna - valpkurs". Tilly och Nelmi lämnade vi hemma hos mor, så jag och lillkillen fick en helg för oss själva. Kursen var riktigt bra! 

Eva är känd för sitt sätt att tänka kring belöningssystem och on/off och det var det som lockade mig. Det första mening Eva skrev på tavlan var "Att vända från något är att vända till något" Och det var utifrån detta vi arbetade under hela helgen. Inte ett kommando vi sa en enda gång till hundarna utan vi arbetade med följsamhet, kontakt och passivitet i relation till belöningssystem. 

Låter det svårt? Det var det! När jag kom hem på lördagen så kändes det som jag gått igenom en mangel. Jag kunde inte återge någonting från vi pratat under dagen. Men jag läste igenom mina anteckningar och Evas artikel om belöningssystem en gång till, då började det landa i huvudet på mig :) Söndagen var jag mycket mera med. Det var en kurs olika alla andra jag gått och en riktig utmaning för mina små grå :)

Att sammanfatta kursen är svårt, men här kommer några av mina aha-
upplevelser och saker som jag tycker är viktiga/tog fasta på:
- Att springa är att belöna
- All ögonkontakt är aktiverande. Detta har jag aldrig tänkt på...
- All fokus framåt är lugnande
- Vikten av en slutsignal
- "Bra" är ett belastningsord
- Lek har inget med ögonkontakt att göra
- Tanken på ett klassrum - låt inte hunden lämna rummet förrän det ringer ut.
- Arbeta alltid i rörelse med en valp
- Titta på svansen!
-Se upp med skräpbeteenden
-Glöm inte ryggsäcken

Gå in på Evas blogg så kan  ni läsa ett inlägg om kursen.  Dessutom är jag och Goy med på bild :)

Goy han hade sina egna utmaningar under helgen. Visst fick han använda huvudet, men han hade det inte alls lika kämpigt som sin matte. Nej, hans utmaning låg i att kunna hålla sig så länge som möjligt. För att göra ifrån sig i den stora staden var riktigt jobbigt. Ändå så hade vi tillgång til stora gräsytor på kursen och en skogsdunge hemma hos min syster som vi bodde hos. Efter mycket om och men kunde han göra ifrån sig hemma hos min syster, men han höll sig under hela dagarna. 

På söndagen så kissade han vid 8-tiden på morgonen innan vi åkte till kursen. Sedan åkte jag direkt därifrån och hem till Alingsås. Hur mycket jag än trugade så vägrade han gör något innan vi satte oss i bilen. När vi kom till Örebro trakten så hittade jag en rastplats med omgivande skog. Jag tog med mig Goy och gick långt in i skogen. "Nu sätter vi oss båda två", sa jag till Goy. Och sagt och gjort, äntligen kissade han. 

Hur kan en 5 månaders valp hålla sig i 11 timmar!!?? Helt obegripligt!  Jag lovar att jag gav honom många tillfällen. Jag hoppas att jag inte behöver oroa mig över detta utan att det är något han växer ifrån. Jag menar han är ju kille! Det borde försvinna när han blir könsmogen.

1 kommentar:

  1. Vad intressant kursen lät, du måste ha lärt dig massor. Tack för att du delar med dig lite :)

    Gällande rastningen av Goy så har vi erfarenhet av detta med att de gärna inte rastar sig när de är ute på resa och på okänd mark. Vi har också gått våra rundor och bönat och bett dem om att gå och kissa... Numera, rastar vi dem med de intervaller som är vettiga och gör de inte sina behov då, så brukar vi konstatera att de har i alla fall fått chansen och går inte och "tjatar vidare". Detta är vanligt och det går över... :))

    Tack för trevlig läsning i övrigt, det är så kul att följa er.
    Vi har varit på valpkurs för tredje gången ikväll och Lime är jätteduktig. Jag har henne lös hela tiden... trots sex andra valpar runt omkring oss så lyssnar hon lydigt på mig. Vi har superskoj!!!

    Sköt om Er!
    Kramar från oss på Gårdsbacken

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar