fredag 3 januari 2014

Examen

Jag och Goy har under hösten gått en valp/trickkurs för Silvia Trkman och ni har fått följa vår träning lite här på bloggen. Vi är nu färdiga efter lite drygt tre månaders träning och har tagit examen!

Jag tror jag började besöka Silvias hemsida och se på hennes Youtube klipp för dryga 5 år sedan. Jag har sedan dess velat träna för henne. Men idag reser hon sällan utan erbjuder istället online kurser. Till en början var jag lite skeptisk till konceptet, gå en kurs via Internet? Hur mycket kan man lära sig då? Men jag måste säga att detta har varit ett perfekt upplägg för mig och Goy. Jag tror dock att det är en förutsättning att man har klickertränat lite innan, i vart fall hade jag nog haft svårt att hänga med annars.

Även om jag är väl medveten om att klickerträning bygger på hundens egeninitiativ med så få hjälper som möjligt måste jag erkänna att jag innan till viss del har visat och lockat vid min träning. I denna kurs var det "A big No, no!" Eller ja, i vart fall till en början. I slutet av kursen fick vi i vissa trick ta genvägar, men då hade också Goy förståelsen för vad träningen gick ut på. Så jag måste säga att jag själv har utvecklats massor som tränare på denna kurs.

Kommer jag då att använda klickern i all min träning framöver? Nej! Jag kommer att blanda mina belöningsmarkeringar och metodiker beroende på vad det är jag tränar. Klickern är ett fantastiskt redskap vid inlärning och då framförallt vid precisionsarbete. Men till exempel så tycker jag att stadga beteenden med fördel tränas utan klicker. Jag tycker Fanny Gott har skrivit en bra artikel om detta;
http://www.klickerklok.se/anvandande-av-beloningsmarkor/

Men klickerträningen har lärt Goy att ta egna initiativ, bli en duktig problemlösare och därmed alltid ha huvudet med sig i träningen. Och för en hund som Goy, som är intensiv i det han gör, har detta varit väldigt nyttigt. Detta är ett resultat av träningen som jag inte hade tänkt på innan, utan kan se nu efteråt. Utan min tanke med att gå kursen var framförallt att utveckla hans balans och kroppsmedvetenhet. Jag måste säga att han har utvecklats fantastiskt fint. Som Lisa sa "Han är mer som en katt än en hund" :)

Varför Silvia är en stor förebild är naturligtvis för de fantastiska tricks hennes hundar kan och för de otroliga tävlingsresultat hon har uppnått med så många olika hundar. Men framförallt är det nog hennes passion för hundträning. Hon älskar att träna hund och det är så inspirerande. Det spelade ingen roll vilken tid tid på dygnet jag postade en film, inom en timme hade jag nästan alltid fått feedback. Min examensfilm postade jag sent på eftermiddagen på nyårsafton. Och ja, efter en timme fick jag svar. Här hitta ni en inspirerande text som Silvia har skrivit om att träna hund handlar just om att ha roligt;
http://www.lolabuland.com/2013/08/26/set-your-goals-or-just-enjoy-the-moment/

Det var just detta som tillslut fick mig att sätta mig ner och göra vår examensfilm. Jag hade tänkt ett par veckor att jag behövde bara liite mer träningstid för att slipa till de tricks vi tränat på. Det finns inget sista datum för att skicka in examensfilmen nämligen. Och sedan kom jag på "Nej, det ska jag inte" Det är lite typiskt mig att vilja uppnå någon slags perfektion. Jag och Goy har testat alla tricks, men flera av dem har vi fortfarande inte kommit så långt med. Men bara för att kursen är över är ju inte våran träning slut - jag har fått med mig en fantastisk verktygslåda och kommer att fortsätta att utveckla våra färdigheter. Men med vår examensfilm ville jag visa vår utveckling och hur skoj vi haft tillsammans! Jag ville att det skulle bli som en berättelse. Jag blev så nöjd med resultatet! Så här kommer den:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar