tisdag 14 januari 2014

Första gången vi vallar

Jag fick inte fotat under kursen. Men väl hemma så somna Goy som en stock :)
I söndags var det äntligen dags! Jag och Goy vallade för första gången! Det var så spännande och Goy var duktig. Vi gick en endagskurs för Lotta och vi höll till inne i hennes fårhus.

Jag ska försöka återge vad vi gjorde och hur det gick. Men jag måste först säga att allt med vallning är ny mark för mig. Jag har under hösten suttit med som observatör på kurser och börjar förstå lite. Sedan är jag är inte helt hemma med alla begrepp. Så det är lite frustrerande men mest är det spännande! Jag älskar att lära mig nya saker.

Vi var 6 personer på kursen. Det var en aussievalp på 7 månader med men resterande hundar var rutinerade godkända vallhundar. Eftersom vi var i fårhuset så var det trångt, mycket hundar och får på liten yta. Men jag förstod det som att detta är ett viktigt arbete för hundarna och det är väldigt mentalt krävande för dem att arbeta så nära fåren. För min del så kändes det väldigt bra att börja i fårhuset så att Goys första kontakt med fåren blev lugn utan för mycket spring. Jag har inte några verktyg i lådan för hur jag ska agera om det skulle bli för mycket fart. Så det kändes tryggt för mig. Jag hade kontroll och kunde därför vara lugn och ge Goy det stöd han behövde.

Vi kom lite sent till kursen. Nelmi fick upp frukosten på vardagsrumsmattan precis innan jag skulle åka. *suck* Jag såg henne äta på något på morgonpromenaden, tydligen olämpligt. När jag väl kom iväg så upptäckte jag att jag hade glömt min plånbok. Det var bara att vända och hämta den. Så jag kom med andan i halsen till fårhuset. Goy var riktigt uppe i varv och naturligtvis påverkad av att jag stressade. Han var mer intresserad av alla nya kompisar än i fåren och det tog en stund att få honom att varva ner och koncentrera sig på rätt sak. Men i slutet av dagen var det han som satt  intresserat titta på när de andra vallade. Eller ja, han var lite upptagen att äta fårskit ibland också. Tydligen en delikatess... enligt Goy...

Först fick jag och Goy gå runt fåren i koppel. Goy gick på utsidan med mig mellan honom och fåren. Han tog det lugnt, luktade lite och var intresserad. Jag ändrade riktning ofta för att se att han var uppmärksam på mig. När det var vår tur igen så upprepade vi en gång till med koppel. Jag fick flytta på fåren lite för att komma fram. Men Goy var oberörd av att det var trångt, han började gå före mig och tog täten.

När det var vår tur tredje gången så fick han gå lös. Och det tog inte lång stund innan jag hade honom uppe vid 12. Första gången det hände så gick han över och lyckades varva mig. Men sedan fick jag instruktioner om att då stoppa honom. Jag pyschade på honom för att få honom att hela tiden röra på sig. Han var så duktig! Vid ett par tillfällen var några av baggarna lite tuffa mot honom. Men Goy var tuff tillbaka och satte dem på plats. Det var så häftigt att se hur min lilla killes självförtroende bara växte och växte. Det var en tydlig skillnad på fårens beteende och attityd beroende på vilken hund som vallade. Jag märkte på slutet att de började bli tuffare mot Goy, troligen för att han började bli trött. Så då nöjde vi oss för dagen.

Det var en häftig upplevelse att se min lilla kille under dagen förvandlas från en sprallig lillskit som bara ville leka och äta fårskit till att röra sig runt fåren som en vallhund med full koncentration. Memory for life!

Jag har svårt att uttala mig om hur det gick, jag har inget att referera till. Men enligt Lotta kunde vi inte gjort ifrån oss bättre med tanke på att det var första gången för oss båda. Så det känns bra!

Nu ska vi försöka underhålla detta arbete fram till maj då fåren släpps på bete. Då börjar vallningskursen på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan man fylla i sin kommentar