torsdag 16 januari 2014

Visdomsord

Jag har en söt liten bok som heter "Djurens språk" skriven av Solöga. I den finns visdomsord från 800 djur, och flera hundraser finns med. Det var längesedan jag läste i den och jag måste bara skriva vad det står om Tilly, Nelmi och Goys raser. För det är så träffande!

Den blicken säger allt...
Engelsk Springer Spaniel:
"En god lyssnare lyssnar bortom det som hörs.
Min gåva till dig är att höra det outtalade"
Lyssna inte till orden utan på känslan som döljer sig bakom orden.

Som ni säkert vet är Tilly helt döv sedan något år tillbaka. Men det är inget som märks direkt, hon är alltid med och ibland glömmer jag nästan av att hon inte hör. Kanske är det så att orden är onödiga för henne, hon lyssnar helt enkelt på känslan.

Sedan har Tilly en blick som kan trollbinda en. Det är flera av mina vänner som har "råkat ut för" Tillys blick. Hon kan sätta sig framför dig och djupt och intensivt titta dig i ögonen. Hon kan sitta så länge. Det är som att hon ser rakt igenom dig, eller snarare rakt in i själen... Hon är en mycket god människokännare, min Tilly. Jag litar mer på henne än på min egen intuition.


Nu är ju Nelmi en splat, och den "rasen" finns ju inte med i boken. :) Men Nelmi är ju mer Flatcoated retriever än vad hon är en Springer spaniel, både till utseende och till sitt sätt.

Bilden som gör mig glad! Nelmi i sitt esse! 

Flatcoated retriever
"Lev livet fullt ut! Min gåva till dig är att känna och förmedla livsglädje"

Ja, bättre visdomsord kan inte komma från Nelmi. Hon är livsglädje personifierad! Alltid glad, alltid positiv, alltid mån om fyrbenta som tvåbenta. Hon ger så mycket kärlek till mig men också till alla hon träffar.

Nu är det spännande... Jag har läst om springer och flaten innan, men vad står det då om Border collie?

Border collie
"Tid att leva är lika med tid att njuta.
Min gåva till dig är att ha tid att njuta av tillvaron."
Tid är nyckelordet här. Se till att avsätta tid för
dig själv så att du hinner njuta av tillvaron.

Ja, det stämmer så väl. Han är en livsnjutare min lilla kille! Han har alltid skoj, är det inte skoj så ser han till att det blir skoj. Som Paula sa när han var liten "Goy rimmar på skoj och ploj, det passar honom" Han lever verkligen i nuet.

Ett bättre visdomsord kunde jag inte få just nu. För tiden går så fort, dagarna springer iväg och det finns alltid så många måsten, så mycket man inte hinner... Vi glömmer av att det är livet vi lever här och nu, att njuta av det. 

Men faktum är att det var en tanke som slog mig ikväll, innan jag läste i boken, när vi var ute på vår promenad. Jag frös, det var mörkt och jag tänkte att kan inte våren och ljuset komma snart! Men så slog det mig. Det är ju faktiskt mysigt att gå där i mörkret, med pannlampan som lyser upp och det enda jag ser är Goy och Nelmi som leker och busar med varandra framför mig. Det är vackert vitt ute och frostigt friskt i luften. Renande. Nej tänkte jag, visst är det härligt med vår och sol, men det här har sin charm också. Så gick jag där i mörkret och bara njöt!

1 kommentar:

  1. Jättefina bilder med vackra tillhörande texter... <3

    Dessutom blir jag glad att läsa dina ord om att allt har sin charm och det man inte kan påverka måste man ändå försöka se de positiva delarna av, precis som du gjorde där på din promenad med hundarna. Danne och jag var ute på en två timmar lång promenad i dag i ett riktigt vintrigt landskap, det var underbart och hundarna hade så roligt... <3

    Kramar från oss på Gårdsbacken

    SvaraRadera

Här kan man fylla i sin kommentar